Apakah itu PS Vita

Baiklah pada hari ini saya dengan sukacita ingin menceritakan tentang PS Vita (Sony).


Biasanya kita hanya pernah dengar pasal PSP,PS4 dan banyak lagi produk dari syarikat Playstation.PS Vita dikatakan menjadi saingan kepada Nintendo 3ds yang terbaru.Saya sebagai gamer (lebih kurang) agak berminat dengan PS Vita berbanding 3ds memandangkan Playstation lebih dekat di hati rakyat Malaysia (pada permerhatian saya).

Lagipun kalau kita perhatikan,dari dulu lagi orang kita main PS2.Saya xpernah nampak orang Malaysia main Super Nintendo ke (jujur dan serius).Kawan kawan saya pun main PSP dulu.Apapun saya nak ceritakan sikit sejarah PS Vita atau PSV berdasarkan wikipedia.

Reka bentuk konsol direka dengan idea untuk menggabungkan pengalaman bermain permainan video pada konsol permainan video dengan trend permainan mudah alih yang akan datang menerusi peranti pintar atau tablet. Namun begitu, selepas setahun konsol ini berjaya dari segi hasil jualan, jualan konsol ini serta bajet yang lebih tinggi untuk membangunkan permainan video terhenti, menyebabkan Vita berdepan dengan masa jangka hayat dihentikan. Usaha bersepadu oleh pembangun bebas dan kecil-kecilan serta sokongan daripada beberapa syarikat Jepun membantu memanjangkan jangka hayat konsol ini. Walaupun Sony tidak mengeluarkan laporan hasil jualan Vita, penganalisis pasaran EEDAR menganggarkan sebanyak 10 juta unit telah terjual pada penghujung tahun 2015. Beberapa tahun mendatang menyaksikan Sony dalam cubaan untuk memainkan permainan video untuk konsol lain dalam Vita seperti memainkan permainan video PlayStation 4 menerusi penggunaan Remote Play. Credit wikipedia BM

Antara game hits PSV ni:

-Persona 4 Golden
-Killzone Mercenary
-Wipeout 2048
-Assassin Creed Liberation
-GTA V (walaupun bukan game hit tapi boleh                      download dalam PSV kat internet)
-Uncharted Golden Abyss

Tapi yang sedih PSV tak dapat sambutan seperti yang diharapkan.Sony mengambil langkah mengejutkan dengan menghentikan pengeluaran Physical Card atau Game Cartridge untuk PS Vita termasuk console-nya di Amerika.Sekurang kurangnya ia tidak berlaku di Asia.

Antara sebab PSV tak dapat (Sony sasar jadi macam fenomena PSP tapi tak) sambutan kerana memory card yang mahal (4gb mmc = RM68)Bukan tu je kalau nak dibandingkan dengan Nintendo 3DS yang menggunakan Micro SD Card.Game pulak ada sampai RM100 macam game PS4 pulak dan harga satu console = RM750.Jadi saya memutuskan untuk menggunakan PSV Henkaku (jailbreak) secondhand dan SD2VITA yang mana lebih murah.

Game pulak saya rasa patut download ikut Letmehack.com dimana saya dapat download game cool dengan percuma macam FIFA atau COD MW Remastered.Cuma kena sambungkan PS Vita dengan PC guna USB cable dan BOOM!,saya dapat game percuma tapi teramatlah complicated untuk dibuat jadi kena rujuk Youtube.

Bagi korang yang nak beli PS Vita tu bolehlah beli kat mudah.my.Lagipun dekat kawa



Comments

Popular posts from this blog

Langkah-langkah menangani masalah jerebu (Karangan)

Ulasan (Faktor gejala sosial dalam kalangan remaja)

Apakah itu Aglet